Media, Onderwijs & Innovatie

  • Inloggen
  • Home

Werkvormen, leerlingkenmerken, leeractiviteiten, kenmerken van leeractiviteiten en soorten onderwijs

Vocabulaires voor onderwijs

maart 19, 2012 · Innovatie
Print Article
Citation
, XML
  • Email
  • Tweet
Auteurs
  • Strijker Allard
  • Allard Strijker Dr Affiliation: Curriculum Design and ICT Website: http://allardstrijke…

Abstract

De lijsten zijn ontwikkeld om docenten die leermiddelen arrangeren meer inzicht te geven in de arrangementen waar de leermiddelen in gebruikt kunnen worden. Deze vocabulaires zijn gebaseerd op literatuuronderzoek en inbreng van vakexperts. De lijst kan gebruikt worden om leermiddelen te metadateren om het arrangeren van leermiddelen systematischer samen te stellen wat betreft samenhang en opbouw.

De volgende vocabulaires zijn ontwikkeld door SLO. De vdex bronbestanden zijn te vinden op http://vocabulaires.slo.nl.

Werkvormen

Edustandaard Vdex locatie:

http://vocabulairebank.edustandaard.nl/browse?identifier=classification_werkvorm_type_20110907

Begrippen

Begrip Is deel van

1. Instructievorm

2. Presenteren Instructievorm

3. Demonstreren Instructievorm

4. Doceren Instructievorm

5. Vertellen Instructievorm

6. Begeleiden Instructievorm

7. Gespreksvorm

8. (groeps)discussie Gespreksvorm

9. Onderwijsleergesprek Gespreksvorm

10. Klassengesprek Gespreksvorm

11. Leergesprek Gespreksvorm

12. Discussie Gespreksvorm

13. Debat Gespreksvorm

14. Tweegesprek leraar leerling Gespreksvorm

15. Tweegesprek leerling leerling Gespreksvorm

16. Opdracht

17. Casestudies Opdracht

18. Zelfstudie Opdracht

19. Huiswerkopdracht Opdracht

20. Practicum Opdracht

21. Klassikale taak Opdracht

22. Spelvorm

23. Rollenspel Spelvorm

24. Simulatiespel Spelvorm

25. Toneelspel Spelvorm

26. Creatief spel Spelvorm

27. Samenwerkingsvorm

28. Groepswerk Samenwerkingsvorm

29. Tweetallen Samenwerkingsvorm

30. Gevalsmethode Samenwerkingsvorm

31. Hoekenwerk Samenwerkingsvorm

32. Contractwerk Samenwerkingsvorm

33. Projectwerk Samenwerkingsvorm

34. Individualiserende werkvorm

35. (begeleid) zelfstandig leren Individualiserende werkvorm

36. Zelfstudiepakket Individualiserende werkvorm

37. Excursie Individualiserende werkvorm

38. Veldwerk Individualiserende werkvorm

39. Praktijkleren Individualiserende werkvorm

40. Zelfverantwoordelijk leren Individualiserende werkvorm

41. Zelfstandig werken Individualiserende werkvorm

42. Ontdekkend leren Individualiserende werkvorm

43. Ontwerpend leren Individualiserende werkvorm

44. Werkplekkenstructuur Individualiserende werkvorm

45. Drill&practice Individualiserende werkvorm

46. Blended learning Individualiserende werkvorm

47. Concept/context Individualiserende werkvorm

48. Onderzoek doen Individualiserende werkvorm

49. Interview Individualiserende werkvorm

50. Probleemgestuurd leren Individualiserende werkvorm

51. Stage/buitenschools leren Individualiserende werkvorm

52. Practische sectororientatie Individualiserende werkvorm

53. Onderzoekend leren Individualiserende werkvorm

Leerling kenmerken

Edustandaard Vdex locatie:

http://vocabulairebank.edustandaard.nl/browse?identifier=classification_leerling_kenmerk_20110907

Begrippen

1. Lage motivatie

2. Hoge motivatie

3. Taalachterstand

4. Taalvoorsprong

5. Weinig capaciteiten

6. Veel capaciteiten

7. Weinig talenten

8. Veel talenten

9. Laag werktempo

10. Hoog werktempo

11. Kleine spanningsboog

12. Grote spanningsboog

13. Weinig taakgericht

14. Erg taakgericht

15. Slechte huiswerkattitude

16. Goede huiswerkattitude

17. Moeilijk zelfstandig werkend

18. Gemakkelijk zelfstandig werkend

19. Moeilijk samenwerkend

20. Gemakkelijk samenwerkend

21. Moeilijk plannend

22. Gemakkelijk plannend

23. Weinig verantwoordelijkheidsgevoel

24. Veel verantwoordelijkheidsgevoel

25. Niet nauwkeurig

26. Erg nauwkeurig

27. Gemakkelijk omgaan met gezag

28. Moeilijk omgaan met gezag

29. Weinig inzet

30. Veel inzet

31. Weinig initiatief

32. Veel initiatief

33. Weinig metacognitieve vaardigheden

34. Veel metacognitieve vaardigheden

35. Weinig domeinspecifieke kennis

36. Veel domeinspecifieke kennis

37. Passief

38. Actief

39. Weinig impulsief

40. Impulsief

41. Weinig flexibel

42. Flexibel

43. Ongestructureerd

44. Gestructureerd

45. Minder intelligent

46. Intelligent

47. Minder geïnteresseerd

48. Geïnteresseerd

49. Minder assertief

50. Assertief

51. Geringe frustratietolerantie

52. Hoge frustratietolerantie

53. Weinig zelfvertrouwen

54. Veel zelfvertrouwen

55. Weinig controle over agressie

56. Veel controle over agressie

57. Weinig empatisch

58. Empatisch

59. Weinig betrokken

60. Betrokken

Kenmerken van leeractiviteiten

Edustandaard Vdex locatie:

http://vocabulairebank.edustandaard.nl/browse?identifier=classification_leeractiviteit_kenmerk_20110907

Begrippen

1. Geringe complexiteit

2. Hoog complexiteit

3. niet authentiek

4. Authentiek

5. Open leeruitkomst

6. Gesloten leeruitkomst

Soorten onderwijs

Edustandaard Vdex locatie:

http://vocabulairebank.edustandaard.nl/browse?identifier=classification_bijzonder_onderwijs_soort_20110907

Begrippen

Begrip Is onderdeel van

1. Openbaar onderwijs

2. Algemeen bijzonder onderwijs

3. Methodisch klassikaal Algemeen bijzonder onderwijs

4. Daltononderwijs Algemeen bijzonder onderwijs

5. Democratisch onderwijs Algemeen bijzonder onderwijs

6. Ervaringsgericht onderwijs Algemeen bijzonder onderwijs

7. Freinetonderwijs Algemeen bijzonder onderwijs

8. Jenaplan Algemeen bijzonder onderwijs

9. Montessorionderwijs Algemeen bijzonder onderwijs

10. Ontwikkelingsgericht onderwijs Algemeen bijzonder onderwijs

11. Vrijeschool Algemeen bijzonder onderwijs

12. Thuiseducatie Algemeen bijzonder onderwijs

13. Confessioneel bijzonder onderwijs

14. Christelijk onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

15. Algemeen christelijk onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

16. Evangelisch onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

17. Gereformeerd onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

18. Interconfessioneel onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

19. (rooms-)katholiek onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

20. Protestants-christelijk onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

21. Reformatorisch onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

22. Hindoeïstisch onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

23. Islamitisch onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

24. Joods onderwijs Confessioneel bijzonder onderwijs

Leeractiviteiten

Edustandaard Vdex locatie:

http://vocabulairebank.edustandaard.nl/browse?identifier=classification_leeractiviteit_kenmerk_20110907

Begrippen

1. Aandacht opbrengen voor

2. Analyseren

3. Attribueren

4. Begrijpen

5. Bewerken

6. Bijsturen

7. Classificeren

8. Cognitief waarnemen

9. Concentreren

10. Concretiseren

11. De motorische deelhandeling verwerven

12. Delen

13. Diagnosticeren

14. Doen

15. Een motorisch gedragspatroon verwerven

16. Een nieuwe motorische handeling stellen

17. Ervaren

18. Evalueren

19. Inspannen

20. Integreren

21. Integreren

22. Keuzes maken

23. Kritisch creatief denken

24. Kritisch verwerken

25. Maken

26. Memoriseren

27. Motiveren

28. Omgaan met emoties

29. Openen

30. Opnemen

31. Ordenen

32. Oriënteren

33. Plannen

34. Proces bewaken

35. Psychomotorisch waarnemen

36. Reageren

37. Reduceren/ deduceren

38. Reflecteren

39. Relateren

40. Reproduceren

41. Selecteren

42. Structureren

43. Systematiseren

44. Testen

45. Toepassen

46. Toetsen

47. Verwachten

48. Verwerken

49. Volharden

50. Voorspellen

51. Vragen stellen

52. Waarderen

53. Weten

54. Zich afvragen

55. Zichzelf beoordelen

  • Recent Articles
  • Reacties
  1. Een onderwijsbegrippenkader
  2. Werkvormen, leerlingkenmerken, leeractiviteiten, kenmerken van leeractiviteiten en soorten onderwijs
  3. Vocabulaires in het onderwijs
  4. Arrangeren van leermiddelen
  5. Visualisatie van leerlijnen
  6. A New Approach to Context: The Learning Object Context Profiling Tool
  7. Richtlijnen voor interactieontwerp voor samenwerkingsomgevingen
  8. Arrangeren van leermiddelen
  9. Kenmerken van leerlijnen
  10. Kernleerlijnen als gemeenschappelijke kader voor ontwikkelaars en collectiehouders van leermiddelen
  11. Automatisch metadata toevoegen aan leermiddelen en leerlijnen tijdens arrangeren
  12. Het maken van arrangementen voor het onderwijs
  13. The Learning Object Context Profiling Model
  14. Voorbeelden van leerlijnen
  15. Reuse of Learning Objects – Human and Technical Aspects
  16. Hergebruik van leermiddelen – Sociale en technische aspecten
  17. Verkennend onderzoek naar het arrangeren met leerlijnen
  18. TeleTOP en onderzoek op Universiteit Twente
  19. Leerlijnen als basis voor (leer) arrangementen
  20. Functies van leerlijnen
  21. Learning Trajectories and repositories
  22. Reuse situations for education
  23. Characteristics of learning trajectories
  24. Portals in het hoger onderwijs
  25. Ubiquitous Learning
  26. Sjablonen voor het werken met arrangementen in het onderwijs
  27. Kenmerken van (leer) arrangementen
  28. Learning Trajectories defined
  29. Portals in education
  30. Standards & Metadata: Base document
  31. The TeleTOP® CMS as a Research Tool
  32. Learning objects
  33. Learning objects from a user’s perspective
  34. Standards
  • Allard Strijker op Vocabulaires in het onderwijs

Meta

  • Registreren
  • Inloggen
  • Berichten RSS
  • Reacties RSS
  • WordPress.com
  • About Annotum
Blog op WordPress.com.