Visualisatie van leerlijnen

Hoe zijn leerlijnen zodanig te visualiseren dat ze bruikbaar zijn voor ontwikkelaars van leermiddelen

Citation
, XML
Auteurs

Abstract

Leerlijnen geven relaties aan tussen doelen en inhouden. De relaties inzichtelijk maken van verschillende soorten leerlijnen is een van belang om ontwikkelaars van leermiddelen te ondersteunen om keuzes te maken in het leerplan. Dit artikel geeft een aantal voorbeelden van weergaven van leerlijnen. De vraag is of er een algemene vorm is waarin leerlijnen weer te geven zijn.

Wat zijn leerlijnen

Leerlijnen geven relaties aan tussen doelen en inhouden. De definitie die door SLO (2010[1]) wordt gebruikt luidt:  

Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden, leidend naar een einddoel.

Afhankelijk van de precieze functie, gebruikscontext en doelgroep variëren leerlijnen in de mate waarin implicaties voor verschillende leerplanelementen zijn uitgewerkt.  

De relaties inzichtelijk maken van verschillende soorten leerlijnen is een van belang om ontwikkelaars van leermiddelen te ondersteunen om keuzes te maken in het leerplan. Dit artikel geeft een aantal voorbeelden van weergaven van leerlijnen. De vraag is of er een algemene vorm is waarin leerlijnen weer te geven zijn.

 

Voorbeelden van visualisaties van leerlijnen

Voorbeelden van leerlijnen zijn: 

Kerncurricula

 

Rekenlijn Fi

 

 

Tule

 

 
Rekenen methode pluspunt

Leerlijn rekenen tot 20
Digitale leerlijnen
Doorlopende leerlijnen vmbo/mbo
  • Leerlijn medewerker maatschappelijke zorg
  • Rekenen speciaal onderwijs

Doorlopende leerlijn voor het thema water 
Leerlijn natuur, leven en techniek (NLT

Leerplan in Beeld

Overzicht van Kernen, subkernen, inhouden en tussendoelen voor VO- onderbouw voor alle vakken en leergebieden.

Overzicht van vakken en beschikbare leerlijnen
Overzicht van kernen per vak in samenhang met de sectoren, kerndoelen en eindtermen
Overzicht van kerndoelen per kern

Leerplanvormgever

Overzicht van domeinen, subdomeinen, inhouden en tussendoelen voor speciaal onderwijs rekenen.
Keuze van Domeinen en subdomeinen

Keuze van inhouden
Keuze van tussendoelen

Tussendoelen achtergroendinformatie

Arrangeren met leerlijnen

Leerlijnen geven relaties aan tussen doelen en inhouden. De relaties inzichtelijk maken van verschillende soorten leerlijnen is een van belang om ontwikkelaars van leermiddelen te ondersteunen om keuzes te maken in het leerplan. Dit artikel geeft een aantal voorbeelden van weergaven van leerlijnen. De vraag is of er een algemene vorm is waarin leerlijnen weer te geven zijn.
Visualisatie en infographics
Leerlijnen geven relaties aan tussen doelen en inhouden. De relaties inzichtelijk maken van verschillende soorten leerlijnen is een van belang om ontwikkelaars van leermiddelen te ondersteunen om keuzes te maken in het leerplan. Dit artikel geeft een aantal voorbeelden van weergaven van leerlijnen. De vraag is of er een algemene vorm is waarin leerlijnen weer te geven zijn.
Kenmerken van leerlijnen
Leerlijnen geven relaties aan tussen doelen en inhouden. De relaties inzichtelijk maken van verschillende soorten leerlijnen is een van belang om ontwikkelaars van leermiddelen te ondersteunen om keuzes te maken in het leerplan. Dit artikel geeft een aantal voorbeelden van weergaven van leerlijnen. De vraag is of er een algemene vorm is waarin leerlijnen weer te geven zijn.

Ideeen

Erzijn verschillende vormen denkbaar. Alternatieven zoals een weegave van het programma van een tvgids, of van een projectplanning.

TVgids

 

Projectplanner

 

Conclusie

Leerlijnen geven relaties aan tussen doelen en inhouden. De relaties inzichtelijk maken van verschillende soorten leerlijnen is een van belang om ontwikkelaars van leermiddelen te ondersteunen om keuzes te maken in het leerplan. Dit artikel geeft een aantal voorbeelden van weergaven van leerlijnen. De vraag is  of er een algemene vorm is waarin leerlijnen weer te geven zijn.

Referenties